Kategori: Gunnesbo 4H gård

  • DAGLÄGER PÅ GUNNESBO 4H-GÅRD 2026

    Välkommen till fyra dagar med kaninmys och roliga aktiviteter på Gunnesbo 4H!
    På gården finns kaniner, får och hästar (ej ridhästar).
    Lägret är öppet för alla barn i åldern 8–12 år som vill ha kul och lära sig mer om våra fina djur. (Hör gärna av er om ditt barn är yngre eller äldre – vi kan i vissa fall göra undantag.)

    Datum: 23-26 juni 2026
    Tid: 10.00–14.30

    Lunch: Ta med egen lunch som inte behöver värmas.
    Vi bjuder på fika sista dagen!
    Meddela gärna om ditt barn har allergier eller kostpreferenser.


    Pris:

    • Medlemmar: 200 kr för alla fyra dagar
  • Årsmöte 2026

    Hej,
    vi är fortfarande kvar!

    Vi ska ha årsmöte den 7 mars 2026 kl. 11 i lokalen lokal Taktiken på gården. Där kan alla medlemmar komma och lägga fram motioner, ställa upp till val till styrelsen, lämna förslag på hur vi kan bli kvar på gården, osv.. Alla som är intresserade av att vara med är välkomna och det bjuds på fika.

    Vi behöver t.ex. någon med pedagogisk kompetens som kan hjälpa till med läxhjälp och/eller starta en käpphästklubb.

  • Ingen kaninpassning jul/nyår 2025/26

    Under jul/nyår 2025/26 kommer vi dessvärre ej ha möjlighet att erbjuda kaninpassning på gården. Information för möjlighet vidare under år 2026 kommer.

  • Rädda Gunnesbo 4H

    Rädda Gunnesbo 4H-gård – Vi behöver din hjälp!

    Trots över 1000 insamlade namnunderskrifter och ett starkt stöd från 565 Lundbor som skickat in ett Lundaförslag, riskerar Gunnesbo 4H-gård att tvingas stänga den 1 december, har de styrande partierna (S och M) i samarbeta med L bestämt sig för att dra in all finansiering. 

    Gunnesbo 4H-gård är en viktig mötesplats för barn och unga i vestra och norra Lund, där de får uppleva djur, natur och gemenskap. Att förlora denna unika resurs vore ett stort slag för hela Lund. Sankt Hansgården och Östra Torns 4H-gård ligger för långt bort för cyklande barn. Många mindre partier stöder oss (C, KD, MP, V) men det är L, M och S som måste ändra sig för att vi ska kunna fortsätta vår viktiga verksamhet.

    Hjälp oss att rädda Gunnesbo 4H-gård! Skicka ett mejl till din politiker idag – varje röst räknas.

    Uppdatering 2025-12-07: Kultur och Fritidsnämnden röstade den 20 november 2025 nej till vårt Lundaförslag om att bevara och utveckla Gunnesbo Gård. Rösterna kom från S, L, M och SD. De partier som stödde vårt förslag var KD, V, MP, C och FNL.

    Kultur och fritidsförvaltningen skrev den 2025-10-01 sin anbefaling till nämden:

    ”Med bakgrund av tidigare fattade beslut dels gällande utvecklingen av området utifrån Alfa Lavals behov av expansion, dels kring förändringar i hyresavtal och stöd till föreningsverksamheten på Gunnesbo gård, är det inte aktuellt att utveckla Gunnesbo gård i enlighet med
    lundaförslaget.

    […]
    Förslagets genomförande skulle innebära betydande investeringar och behov av framtida driftsmedel vilket skulle påverka möjligheterna att genomföra andra angelägna investeringar i infrastruktur för kultur- och fritidsverksamhet i Lunds kommun.”

  • Idag håller vi stängt

    Idag den 23/7 håller vi stängt på gården men det går jättebra att titta på djuren ute i hagarna 🙂